Historische feiten
Opgericht:

Ontstaan in 1938 als twee afzonderlijke
buurtschappen in het toenmalige
Bloemencorso.

Bouwplaats:

T/m 1996: Voormalige RBT veiling aan de Willem Passtoorsstraat 15.
Vanaf 1998: Akkermolenweg 17.

Aantal leden/gezinnen:

Ongeveer 350

Aantal jaren deelname:

76 jaar (t/m 2019).
(in 2020 vervalt de deelname helaas wegens het Covid-19 virus.)

Aantal wagens:

95 (t/m 2020)

Aantal groepen:

6

Eerste deelname:

Akkermolen: 1938
Ooievaar 11e prijs 62 ptn

Tramwissel: 1938
Kroon 4e prijs 82 ptn

Tramwissel: 1938
Hulde aan de Koningin 12e prijs 59 ptn

Beste Prestaties: 7x 1e prijs

1945 Boerenerf
1e prijs 28 ptn.

1967 Balinese Begrafenis
1e prijs 436 ptn.

1968 Walsenkoning Johann Strauss
1e prijs 461 ptn.

1976 Don Quichotte
1e prijs 478 ptn.

2010 Ballonnen!!
1e prijs 661 ptn.

2012 Volle maan
1e prijs 644 ptn.
1e publieksprijs

2013 Gekkengoud 
1e prijs 665 ptn.
1e publieksprijs 


Geschiedenis


Buurtschap Laer-Akkermolen is, in tegenstelling tot vele berichten die in 1996 de wereld zijn ingestuurd, ouder dan de toen veronderstelde 50 jaren en bestond reeds voor 1946. Zoals bij zovele buurtschappen is de oudste geschiedenis van Laer-Akkermolen, moeilijk te reconstrueren. Zoals de naam al aangeeft is onze buurtschap een “fusie-buurtschap”. In plaats van oprichting praten we voor onze buurtschap over het ontstaan. De huidige buurtschap Laer-Akkermolen is ontstaan uit de buurtschappen “het Laer” en “Akkermolen”. Bij de oudere buurtgenoten is die tweedeling nog heel herkenbaar. De grens tussen deze twee buurten was “de grote weg”. De huidige verbindingsweg tussen zundert en Rijsbergen.

Akkermolen deed reeds in 1938 mee aan het Bloemencorso met “de Ooievaar”. Ook buurtschap “het Laer” nam dat jaar deel aan het corso, weliswaar onder de naam “Tramwissel” . Als gevolg van de mobilisatie op 1 september 1939 en de daarop volgende oorlog, werden in 1939 t/m 1944 geen corso's georganiseerd. Na de oorlog werd reeds in 1945 het initiatief genomen tot een fusie van deze twee buurtschappen.
Dat jaar werd echter nog wel deelgenomen als afzonderlijke buurten. Waarschijnlijk heeft dit te maken gehad met de revolutionaire uitvinding van het tikken. In 1945 introduceerde men het spijkeren van de bloemen, wat prompt een eerste plaats opleverde voor “het Laer”. Het tikken was meteen een succes en werd door andere buurtschappen in de hiernavolgende jaren overgenomen. Na het bloemencorso in 1945 is “Akkermolen” na een stemming definitief gefuseerd met “het Laer”, waarbij een gedeelte van Akkermolen zich afsplitste en onder de naam “‘t Kapelleke” vanaf 1946 als zelfstandige buurtschap aan het Bloemencorso deelneemt.

Na deze daadwerkelijke fusie in 1946 ging men verder onder de naam “Laer-Akkermolen”. Tot het midden van de jaren zestig nam de buurtschap
deel aan het bloemencorso als goede middenmoter. Van af 1950 tot en met 1961 werd elk jaar deelgenomen met twee wagens. In de eerste jaren na de oorlog werd de corsowagen gebouwd bij de timmerfabriek van Franken aan de Bredaseweg en in de laatste week voor het corso werd deze bij de Fa. Dictus aan de Meirseweg afgewerkt. Al vrij snel werd de RBT-veiling aan het huidige Nassauplein de bouwplaats, waarbij op corsozondag de tent gebruikt werd als biertent. Vanaf 1954 was de bouwlokatie de voormalige RBT-veiling aan de W. Passtoorsstraat. In 1997 werd hier voor de laatste maal gebouwd. Vanaf 1998 wordt de corsowagen gebouwd aan de Akkermolenweg, vlakbij de Akkermolen. Terug naar de bakermat.

Naast de al eerder genoemde uitvinding van het tikken in 1945 heeft Laer-Akkermolen nog een aantal opmerkelijke wapenfeiten op haar naam staan. In 1967, maar vooral in 1968 werd door onze buurtschap het tempex in het bloemencorso geintroduceerd als hét materiaal voor de perfecte plastische vormgeving. En nadat door Poteind het duwen onder de wagens werd uitgevonden, werden de duwers door Laer-Akkermolen
weer onder de wagen uit gehaald in 1967 bij de Balinese Begrafenis. Deze vernieuwingen door onze buurtschap zijn voor een groot deel op het conto te schrijven van iemand uit onze buurtschap die in 1965 is begonnen met het ontwerpersvak: Harry van den Broek. Tijdens zijn ontwerpersschap beleefde Laer-Akkermolen haar “Gouden Eeuw”. Van 1965 tot het einde van de zeventiger jaren was Laer-Akkermolen een topbuurt, die vrijwel zonder uitzondering jaarlijks een positie bij de eerste zes wist te bemachtigen. Leuk om hierbij te vermelden is dat er op het vaandel van Don Quichotte (overigens een eerste prijs met Lof van de jury) abusievelijk het jaartal 1967 vermeld stond, in plaats van 1976. Omdat Laer-Akkermolen in 1967 ook de eerste prijs had gewonnen hadden we dus 2 vaandels van 1967. Over dat foutieve jaartal is later nog een lapje geplakt met het goede jaartal.

Ook na deze jaren wist Laer-Akkermolen nog te scoren. Met de eerste thematische toepassing van muziek als versterking van het ontwerp in 1986 (Vlucht) en met een gedurfde constructie in 1987 (Zodiak). Dat jaar werd deelgenomen met een wagen in de vorm van een boog waarbij op zondagmorgen op het tentoonstellingsterrein nog even onder de wagen door werd gereden met een bestelwagen.

De jaren 90 kenmerken zich als jaren met wisselvallige resultaten, waarbij zeker in het begin van deze periode de buurtschap moeite had om het hoofd boven water te houden. Overleven was toen het motto.

De laatste jaren is Laer-Akkermolen gelukkig weer te kwalificeren als een topper. Dit feit wordt krachtig onderstreept door de resultaten van de laatste jaren, waarbij vanaf 2009 Laer-Akkermolen onafgebroken in de top 3 van het Bloemencorso bivakkeert, met als bekroning vijf 1e prijzen in 3 jaar. 3 keer een 1ste prijs van de vakjury (2010, 2012 en 2013) en twee keer een eerste publieksprijs (2012 en 2013).

Met recht mogen deze jaren weer de gouden jaren van Laer-Akkermolen worden genoemd, evenals in de jaren 70. Behaalde resultaten in het verleden bieden echter geen garantie voor de toekomst.
Met het het afscheid van Steven van Erck en Stefan van Steen als ontwerpers in 2013, breekt er voor de buurtschap weer een nieuwe periode aan. 

En die nieuwe periode, die volgde: in 2014 kreeg de buurtschap weer een nieuwe uitdaging in de wagen ‘Haute Cuisine ***’, van Ivo en Oscar Dockx. Twee nieuwe ontwerpers voor het corso maar ook voor buurtschap Laer-Akkermolen. In 2014 zette we een nette wagen weg en een zeer herkenbaar beeld voor het publiek en de vakjury, dit resulteerde in een 3e prijs van de vakjury EN een 3e publieksprijs!

Na dit corsojaar in 2014, ging bij buurtschap Laer-Akkermolen, de schop in de grond. De oude keet en containers maakten plaats voor een prachtige loods voor opslag van onze materialen. Het werd een lust om open te draaien, om te winterklussen en om alles goed op te bergen voor onze winterslaap.

In 2015 volgde weer een themacorso in de Zundertse straten, een zo genoemde; ‘Van Gogh jaar’. Diverse landen en locaties, waaronder ook Zundert (geboortedorp van Vincent van Gogh) herdenken dit jaar de 125ste sterfdag van Vincent van Gogh.
Voor Laer-Akkermolen was er dit jaar wederom een open verkiezing en dit keer kwam er een ontwerp vanuit onze eigen vaste bouwer: Rick van Strien. Rick ontwierp voor onze buurt de wagen
Arbeid’. Met deze wagen behaalde wij een 4e prijs van de vakjury.

‘Speels’ werd het ontwerp voor 2016, een ontwerp van Olav den Ridder, Niek van den Broek en Roy Verdaesdonck. Met deze sluwe vossen uitgebeeld in strakke lijnen werd een 8e prijs behaald!

In 2017 vielen we met de buurtschap terug op de ontwerpers Ivo en Oscar Dockx. Samen maakte wij dit jaar de wagen ‘Verbonden’, een anatomische uitdaging voor de buurt en met diverse onderdelen en redelijk bewerkelijke wagen. Helaas resulteerde deze wagen in een 19e plaats.

2018 volgde, een jaar waarin we kozen voor de wagen ‘GoudWoud’ van Jeroen Vriends en Gianni Ritchie. Een en al uitdaging volgde in dit bouwjaar en de expliciete bewegingen zorgde voor heel wat stress en kopzorgen. De wagen werd onder behoorlijke druk afgemaakt maar we reden rond en de wagen was af! Onderweg tijdens de stoet kregen we helaas behoorlijk wat technische mankementjes te verduren. Al met al haalde we met ons GoudWoud, toch een 8e prijs op.

Een jaar later houdt Buurtschap Laer-Akkermolen wederom open verkiezingen voor een ontwerp en willen we een beetje terug naar rust in de tent. Even een minder bewegelijke wagen en even ‘pas op de plaats’. Maar daar lag het ontwerp ‘Argus’ van Martin Straver, Dave Roelands en Ronald van Loon.
een wagen met 38 bewegende ogen en oogleden én alternatief materiaal. Het mocht de pret niet drukken, we bouwde deze wagen en we werkte hem netjes op zijn ‘L-A’s’ af.
We reden dit jaar niet meer op de Markt maar op de Corsoboulevard in het Zundertse en hier haalde wij met Argus een 7e prijs op.

Langzaamaan vielen we allemaal in onze winterslaap.. Maar daar in Januari/februari, kiest buurtschap Laer-Akkermolen voor het ontwerp ‘Barbecue’ van onze eigen vaste bouwers Simon en Robin Adriaensen en we presenteerde dit ontwerp op 1 maart 2020 aan de buurtschap.

Helaas, mochten we terug naar onze ‘winter’slaap. Het coronavirus pakt de wereld aan alle kanten aan, evenementen werden afgelast en er werden maatregelen opgelegd. Ook het bloemencorso van 2020 wordt helaas afgelast.
Voor nu.. hebben wij onze ‘Barbecue’ even verzet naar 2021.















Sponsors: